Andeutdrivning?

Jag skrev för en tid sedan på denna sida om andeutdrivning på kristen grund. Jag ifrågasatte om det är möjligt och fick då en hel del intressanta kommentarer. Jag skulle gärna se en diskussion om detta i ljuset av de fall det skrivs om. Jag är naturligtvis medveten om att det finns olika sätt att göra detta på, de fall som nu rapporteras är givetvis extrema. Men min fråga kvarstår: är det en del av kristen tro att tro att det finns onda andar som kan ta sin boning i människor? Jag har aldrig i yrket stött på detta och tänker om Jesus att han bemöter tankarna om detta hos dåtidens människor med att ta bort orsaken till denna föreställning genom att föra människor in i gemenskapen igen.

Vidare tänker jag att Jesus besegrat det onda en gång för alla.

Hur ser du/ni på detta?

12 reaktion på “Andeutdrivning?

  1. Inom pingst tror man ju i alla fall på det. Liksom att man tror på den helige ande, alltihop kallas ju för andevärlden. Inom kristen tro sker ju inte utdrivning av sådant någonstans i närheten av det som artikeln talar om. Inom Kristen tro är det istället när personen i fråga som tar emot Jesus som herre i sitt liv som anden drivs ut, de två kan inte leva i en och samma kropp. Mina föräldrar var i Indien när jag var liten, (de var bara där några veckor) men det predikade i alla fall om Jesus där och de människor som tog emot honom som herre över sitt liv, vissa av dem fick onda andra utdrivna, ofta börjar de kräkas och liknande i samband med att det onda far ut, ibland försöker de onda andarna till och med att rulla bak ögonen för att undvika ögonkontakt med utdrivaren. Genom att bli frälst får vi Jesu auktoritet i andevärlden och därför kan vissa kristna göra detta(eller det är ju gud som gör det). Jag fick väldigt intressant undervisning om allt detta när jag gick ”bibelskola” förra året. Där sades det också att frånvarandet av övernaturliga saker i dessa delar av världen(sverige) är en del av satans plan, håller inte han på och stökar här kommer människor inte tro på att varken han eller att Jesus finns, och deras själar går förlorade. Andra taktiker har han i andra delar av världen. Angående det som stod i artikeln finns det inget rätt med det, bibeln förspråkar inte och stödjer inte något av det som det här människorna gjorde.

  2. Tack för ditt svar!
    Men är inte Gud stor nog i sïg för att människor ska komma till tro?
    Jag vill inte förneka något av det du fått berättat men har du själv kunnat se onda andar?

    • Jo jag tycker ju att gud är stor nog, men söker man inte kommer det vara svårt att finna. folk måste liksom veta vad de letar efter för att finna det. jag vet inte om det var svar på din första fråga.

      Jag tror inte att jag har sett något själv, det är ju sällsynt i denna del av världen som sagt och jag själv har inte rest annanstans än i USA och Europa. Sedan är det ju också så att utdrivning av andar, då de ofta manifesterar sig, inte ska ske offentligt, mest för att det kan bli en jobbig situation för personen som blir befriad då han/hon nog inte vill att andra ska veta. Det är ju möjligt att jag har sett någon besatt men jag har aldrig sett när en ande manifesterar sig, bara hört storys. Som kristen får man ju så kallade nådegåvor av den helige ande, vissa får nådegåva i att kunna hela, vissa i att andedöpa andra i att driva ut andar, jag tror inte att jag själv har någon av dem ovan just för att jag själv inte har haft extrema andliga upplevelser under mitt liv. det är i alla fall så jag resonerar.

  3. Du skriver att ”…Jesus besegrat det onda en gång för alla”.
    Ser du ingen ondska i världen? Jag ser en massa.

    • Jo, det gör jag men jag tänker att det då främst handlar om människors ondska. Möjligen är detta påverkat av ondskan med stort O, den onda makten men jag har svårt att tro på den eftersom det var just denna Jesus besegrade.
      Jag ser verkligen mycket ondska i världen.

      • Hej igen och tack för svaret.
        Kan du ge exempel på ”…ondskan med stort O…” som fanns tills för ca 2000 år sedan? En ondska som skall ha drabbat mänskligheten eller individer, men som inte har sitt ursprung i människan.

  4. Nej detta handlar mer om häxkonster som kommer från den kultur man hade i Kongo innan man kristnades. Dvs saker som hänger kvar bland de outbildade. I dn;s artikel får vi nu till slut reda på vad detta handlade om, det har ju stått svensk familj tidigare så man undrade ju. Det står fortfarande pastorer i artikeln, vilka är det , församling? Kan ju misstänkas vara någon pastor från Kongo där också.

  5. människorna fruktar inte gud ! de är stolta och gör som de vill , där av släpps
    ondskan fram,de är ej ödmjuka – var Heliga.

  6. 1972 när jag var 16 år så var jag med i en baptistförsamling i ett mindre samhälle. Det var bönemöten varje vecka och det skreks och talades i tungor och jag och mina yngre syskon deltog. En gång fick jag och min kompis ångestkänslor och trodde vi var besatta och ringde vår pastor som kom hem till mitt föräldrahem och där drev han ut de onda andarna på mej och min kompis genom att vi böjde knä och han tryckte på våra ryggar medan han skrek ”VIK HÄDAN SATAN”!!! Det var vanligt inom baptist och pingströrelsen på 70-talet med andeutdrivning. Och det otäcka var (tyckte jag) att när en ond ande var utdriven så kunde den ta någon annans kropp/själ i besittning om den personen var svag i tron. Idag går jag en stor krok runt allt som har med frikyrkor att göra.

  7. Jag trodde att Jesus hade makten att befria och beskydda i det andliga. Det är inte sant. Samma regler där som på jorden. Teodicéproblemet är lika aktuellt i andevärlden.

Kommentera