Predikan vid Gospelgudstjänst 11/2 i Växjö konserthus.

Hur kan man bli troende? Jag tänker att det är det denna gudstjänst handlar om och det är det texten från Lukasevangeliet också handlar om. Det handlar om det levande Ordet, det ord som kan få fäste i mig och som kan hjälpa mig fram i mitt liv.

Jag tänker att vi alla längtar efter de där levande orden, de där orden som bara fungerar, som ger mig liv, som gör att mötet med en annan människa blir liksom så där magiskt. Visst har ni upplevt det någon gång? När det jag säger bara landar i en annan människa, när kommunikationen fungerar så där klockrent? Det är nog tyvärr ganska sällan vi upplever just det men när vi gör det är det magiskt, fantastiskt, och det vänder upp och ner på saker och ting. Ofta kan sådana möten, sådana underbart lyckade möten förändra ganska mycket i våra liv. Vi lär oss av dem och vi kanske väljer en annan riktning i våra liv.

Det är det de levande orden handlar om. I evangeliet fick vi vet att Guds ord, det som är det levande ordet, kan landa i oss på olika sätt. Ofta är det nog så att de bara går förbi, de landar på vägkanten eller på berget och bara dör ut, utan att få fäste. Vi förklarar bort orden med att de bara är vidskepelse eller ovetenskapliga, något vissa tror på men inte jag minsann för jag kan tänka själv!

Men Ordet med stort O behöver tas emot och ibland kan jag det, det drabbar mej och jag känner att det lever och håller i mitt liv. Men så är det ju det vanliga livet som ska levas också med jobb, pengar, räkningar och allt vad det nu är, så växer tistlarna upp, allt det som bekymrar mig och som stjäl min tid och så där också det ordet som ändå faktiskt levde en stund i mig, det dör bort, försvinner i mängden av alla andra ord som jag har att ta ställning till varje dag.

Att bli troende, är det svårt? Mmm, jag tänker att det kanske ändå inte är det. Det handlar om min inställning och mitt sökande. Vill jag lyssna till ordet? Är jag beredd att ta emot det? Befinner jag mig i en sådan sinnesstämning som gör att ordet kan landa i mig? Jag tänker att gospelsång är ett sådant sätt att sätta sig på den plats där man blir mottaglig.

Hur kan jag mota alla dessa himlens fåglar som vill äta upp orden? Hur kan jag söka i ett tillstånd där inget annat får störa?

Jag tror att det handlar om att söka svar på dessa frågor, och det ser olika ut för oss alla. När vi hittat svaren, förhoppningsvis med hjälp av andra, kan vi börja lyssna på riktigt. Lyssna på Jesus.

För ordet är ju Jesus faktiskt. Det är inte en massa torra meningar i en boksamling som kallas Bibeln, inte bara. I Bibeln finns levande ord och de är levande för att de handlar om livets Gud, om Jesus Kristus som vill vara en del av våra liv, ständigt. Johannes skriver om detta i sitt evangelium: ”I Ordet var liv, och livet var människornas ljus, och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”

Allt i kristen tro handlar om det levande Ordet, om Jesus Kristus som är din bror och vän. Jesus som vill möta dig ansikte mot ansikte för att säga till dig: Var inte rädd! Det är faktiskt det Jesus säger till oss oftast: Var inte rädd! Du är en viktig människa, skapad till min avbild. Sträck på dig, våga leva fullt ut. Ta var på ditt liv och lev det till andras tjänst och Gud till ära!

Guds ord, Guds son, Jesus Kristus är din ledsagare och vän. Om du vill. Om du vill ta ordet till dig och begrunda det i ditt hjärta, såsom Maria gjorde en gång.

Levande ord dömer inte, förminskar mig inte. Levande ord låter mig växa, bygger broar till en okänd morgondag, vill mig Guds kärlek. Levande ord ger mig liv och energi! Det är levande ord! Tänk om vi oftare kunde tala de levande orden till varandra. Tänk om vi oftare kunde lämna rädslan bakom oss och tala de levande orden till varandra. De ord som upprättar, de ord som ger mer liv, de ord som befriar snarare än låser in.

Gud, hjälp oss alla att befrias till att kunna dela de levande orden med varandra. Led oss med ditt levande ord i våra liv så att vi vågar leva fullt ut såsom du vill att vi ska leva. Hjälp oss att med ditt ord befria oss själva och varandra så att din mänsklighet blir alltmer lik dig. Amen!

Kommentera