Bensin för 42 kronor – varför inte?

I en rapport från KI menar man att om vi ska nå våra klimatmål vad gäller transporter måste skatten på bensin öka med 900%. Naturligtvis varnar KI för detta, det kan ge ekonomiska störningar och att man bör se på mer generella, mer kostnadseffektiva lösningar. Ja, men, ta fram dessa då KI! Det är väl ert jobb bland annat?

Men varför inte leka med tanken på ett bensinpris på 42 kronor? Fler skulle ställa bilen på alla onödiga bilresor under 3 kilometer. Jag skulle definitivt göra det. Fler skulle överväga tågresor till nära och kära. Vägarna skulle då också bli säkrare med mindre trafik och billigare med mindre slitage. Och hur ska alla pengar som kommer in via denna skatt användas? Jag föreslår att 25% av dem används till forskning på nya bränslen och nya motorer, 25% används till tågtrafiken: snabbare tåg, bättre tidshållning och billigare biljetter. 50% används till de skatteavdrag som glesbygdsbefolkningen får göra eftersom de är beroende av bilen. Egentligen skulle jag också vilja se att en del pengar kunde användas till kampanjer för lokal och stadsbussar så att dessa används i större utsträckning.

Idag ligger koldioxidskatten på en liter bensin på 3 kronor, det är på tok för lite. Höj den! Får vi se några modiga politiker som vågar fånga bollen från KI? Hoppas det!

2 reaktion på “Bensin för 42 kronor – varför inte?

  1. Nja, fler skulle nog inte ställa bilen utan tanka skattesubventionerad, bensinbladad etanol (E85), vilket dessutom höjer bränsleförbrukningen och därmed transporterna av farligt gods på vägarna. Visserligen säljs knappt några etanolbilar längre, men det kan ju förändras.

  2. Hej Bo!
    Jag håller inte med dig. Etanolen skulle nog öka, den blir förstås också dyrare om vi ökar koldioxidskatten på bensin. Etanol är ju ett bättre bränsle ur koldioxidsynpunkt. Men vi behöver helt klart bättre motorer. Jag tror vi kommer att få se en mångfald av bränslen framöver och det är nog bra. Men forskningen behöver en skjuts och miljöbilsrabatterna behöver bli mer märkbara. Jag tror vi får ner trafiken med en högre skatt, och då menar jag rejält högre. Då kan vi leva med några fler etanoltransporter på vägarna. Det vi inte kommer att göra är att sluta resa. Det gäller att finna kloka sätt att göra det på.

Kommentera