>Milstolpe

>Idag satt jag på café vid S:t Eriks plan och förberedde ett föredrag. Det var ganska svårt för uppdraget är att på tisdag prata om vad som lett fram till att jag arbetar med de frågor jag nu arbetar med. Sådana föredrag brukar jag inte normalt hålla och dessutom har jag bara 30 minuter på mig.
Jag tänker att det dels är scouttiden som påverkat mig, någon slags fascination över naturen, den tror jag är viktig. Tiden i SSU och motståndet mot Öresundsbron och Anna Lindhs tydliga miljöengagemang är en annan milstolpe. Resan till Rumänien 1990 och mötet med de understimulerade barnhemsbarnen och den förödda miljön, sotig från alla kolkraftverk gjorde outplånligt intryck. Att ha Stefan Edman som lärare på S:t Sigfrids folkhögskola gick inte obemärkt förbi. Att sedan få läsa Sallie McFagues God in Creation 1993 på teologen i Lund bidrog vidare till att jag hamnat där jag hamnat.
Det var en nyttig övning att få tänka igenom vad som format mig. Det borde man kanske göra oftare?

>Sallie McFague är alltid bra!

>Har just läst McFagues artikel ”God´s Household: Christianity, Economics, and Planetary Living” i ”Subverting Greed, Religious Perspectives on the Global Market”, redigerad av Paul F. Knitter och Chandra Muzaffar.
McFague är som vanligt tydlig med att kristen tro och politik/ekonomi/hållbarhet hör ihop. Hon konstaterar att det finns tre regler alla måste hålla sig till om vårt ekonomiska system skall fungera: ta bara din del av kakan, städa upp efter dig och underhåll huset för de som kommer efter dig. Alltså enkla regler för att Guds hushåll ska fungera. Det borde ju inte vara så svårt eller? Det visar sig att vi i den rika delen av världen lever så att vi tvingas leva på kredit det sista kvartalet i år. Den 28 september gick vi över gränsen, då hade vi redan detta år tagit ut de resurser jorden kan återskapa under ett år. Och räkningen, ja den får kommande generationer betala. Dessa regler är enligt McFague inga förslag utan alldeles nödvändiga för jordens överlevnad.
MvFague pekar också på det ganska självklara faktum att ekonomi inte är en vetenskap med tydliga regler och kausala händelseförlopp, ekonomi är ideologi och man kan tänka olika om den. Den ekonomi vi lever med idag, marknadskapitalismen, är en ideologi med en särskild antropologi och etiska regler. Även om just de etiska reglerna verkar något underutvecklade enligt min mening.
McFague argumenterar för en ekologisk ekonomisk modell som tar som utgångspunkt jorden som en organism. I denna organism är allt och alla sammanvävda med varandra och därmed fullständigt beroende av varandra.
Denna modell är en annan ideologi men vi måste, enligt McFague, förstå att all ekonomi är ideologi, det finns väldigt få fakta, inga naturlagar, fast att vi som lever nu verkar tro det om marknadskapitalismen, det verkar enligt oss vara den enda möjliga modellen, men det är fel!
Marknadskapitalismen som den presenteras av neoklassiska ekonomer har inget med värderingar att göra påstås det. Men detta måste diskuteras, menar Mcfague.I den neoklassiska ekonomiska modellen finns en antropologi som säger att alla människor drivs av egenintresset. Det är ett antagande, inte ett faktum. Vad säger denna ekonomiska modell om rättvis fördelning eller om jordens förmåga att överleva människans uttag av resurser? Egentligen ingenting! Men vore det inte en god idé att ta dessa två frågor på allvar när nu världen ser ut som den gör? Jag tror det, liksom McFague.
McFague menar att människans behov är större än hennes girighet. Det som kännetecknar människan är att hon är beroende, beroende av andra människor och av jorden. Det är människans primära kännetecken, inte hennes girighet som marknadskapitalismen påstår.
MvFagues ekologiska ekonomiska modell tar sin utgångspunkt i rättvis fördelning och hållbarhet. Denna modell är inte fri från värderingar, i stället är värderingar i centrum: välfärd för alla och för vår planet. På det sätt tar denna modell sin utgångspunkt i hur världen faktiskt ser ut i stället för som neoklassikerna i hur världen såg ut på 1700-talet!
McFague pekar på det faktum att vi blivit beroende av vår konsumerande livsstil fast att vi egentligen vet att det inte är bra för oss eller för jorden, men liksom för alla missbrukare är det svårt att ändra beteende. Jag menar att vi först måste inse att vi har problem för att sedan kunna göra något åt dem. Vi har inte kommit till denna insikt ännu. Kanske kan den ekonomiska kris vi nu befinner oss mitt i hjälpa oss att inse att vi faktiskt är missbrukare och att det finns andra sätt att leva på.
McFague återvänder till sitt egna mantra som jag anser fortfarande håller och som hon skrev om redan 1993 i ”The Body of God”. Hon menar att en ekologisk ekonomisk modell sätter Gud i centrum av sin skapelse, det innebär en ”jordslig” Gud, en inkarnerad Gud, en sant immanent Gud. Guds storhet manifesteras i Guds totala självutgivande i sin skapelse.
Vi lever i en tid då vi som aldrig förr måste tänka på allt och alla tillsammans, som en helhet. Vi kommer att överleva tillsammans eller inte alls, det finns inget sätt att dela upp det framtida livet i olika fraktioner, allt hör ihop. Och, avslutar McFague, som kristna vet vi att vi att vi inte kämpar ensamma, Gud vandrar med oss, Gud har kommit till oss och är en av oss.

Som vanligt, tänkvärda saker från McFague. Läs gärna hennes artikel och andra böcker hon skrivit. Inte minst ”Life Abundant: Rethinking Theology and Economics for a Planet in Peril”.

>Fairtrade Challenge 2011

>Idag har vi haft vårt rättvisemärkta fika på S:t Sigfrids folkhögskola. 180 fikagäster blev det!
Responsen bland elever och lärare var god och vi bjöd på Faitrade kaffe och te (vilket vi gör varje dag) samt bitsocker, marmelader och karameller.
Ett lyckat arrangemang!
Du vet väl att du kan registrera fika fram till kl. 20 i kväll? Så om du fikar Fairtrade idag, rapportera! Kanske kan vi slå världsrekord!
http://www.faitrade.se/

>Bildt måste avgå!

>Carl Bildts inblandning i oljebranchen borde allvarligt ha skadat hans anseende. Inte minst nu då två svenskar sitter fängslade i Etiopien, men jag menar att även utan denna ”affär” är Bildts engagemang i Lundin oacceptabelt.
Är det verkligen ok att våra politiker tjänar pengar hur som helst? Jag anser inte det. I ljuset av Juholt-härvan ser vi på nytt att vi anser att våra politiker skall vara goda förebilder. Det är naturligtvis svårt att vara förebild men som politiker måste man vara villig att axla den rollen. Är det att vara en god förebild att sitta i styrelsen för ett bolag som utvinner olja? Nej! Vi vet vad användningen av olja leder till i vår värld. Bildt kan väl om han nu måste tjäna mer pengar än den höga lön han redan har sitta i styrelsen för bolag som producerar vindel eller någon annan hållbar industri? Att Lundin dessutom haft problem med mänskliga rättigheter gör ju inte Bildts problem mindre, snarare tvärt om. En svensk utrikesminister måste stå upp för mänskliga rättigheter i hela världen, inte tjäna pengar på andras elände.
Jag hoppas det blir en ordentlig debatt om Bildts möjlighet att sitta kvar och att vi får en bred debatt om hur vi tjänar våra pengar. Vi behöver hitta sätt att tjäna pengar på ett hållbart sätt men inte minst måste vi fundera på hur mycket vi faktiskt behöver. Signalen från Bildt är ju att en lön på sådär 80000 i månaden plus en del andra förmåner inte är nog, han vill ha mer och har därför sidouppdrag för att dryga ut sina inkomster. Det är fel signal!

>Tällberg från sin vackraste sida.

>Sitter i foajén till Dalecarlia i Tällberg och beskådar Siljan. Höstfärgerna skiftar vackert i vinden, underbart!
Tänk att Gud skapat allt så underbart!
Har umgåtts med och föreläst för kyrkoanställda i Västerås stift som arbetar med barn och unga, roligt. Bland annat hann vi ha ett kort bibelstudium om Joels bok.
Att få tala med människor om det man brinner mest för är en förmån, jag behöver tänka på det ibland när jag far runt. Tänk att få arbeta med det man älskar!
Vi har pratat mycket om att leva på ett annat sätt, att kyrkan kan få vara en plats för en alternativ livsstil, en livsstil som inte är tärande utan snarare närande. Jag hoppas verkligen att Svenska kyrkan ska kunna se vilket stort bidrag hon kan ge till kampen för jordens överlevnad. Vi har att predika och undervisa om hoppet att en annan värld är möjlig. Gud vandrar vid vår sida i kampen för att utbreda Guds rike här på jorden så att fler, både människor och andra, får del av det goda livet.
All naturvetenskaplig forskning pekar åt samma håll: det ser dystert ut för Moder Jord, att då förmedla hoppet om att förändring är möjlig måste vara de kristnas bidrag. För att kunna göra det med trovärdighet måste vi förstås själva först ställa om och anamma ett annat sätt att leva på, ett annat sätt att räkna på och ett annat sätt att mäta framgång på än det som nu råder.
Allt gott från Dalarna!

>Det går inte fort att förändra världen…

>Sitter och läser  ”Vi ska förvalta.  Reflektioner i fastetid.” som gavs ut av Lutherhjälpen år 2000. Det är bra och håller fortfarande. Tänkte använda ett stycke i morgon på morgonbönen i kapellet på skolan.
Det sorgliga är att texterna är minst lika relevanta nu som för 11 år sedan. Att så lite har hänt!
Nuvarande ÄB Anders skriver ”En god förvaltare är redo för redovisning.” Jo, om det vore så väl. Bleve det redovisning idag kunde vi som mänsklighet inte ha mycket att vara stolta över. Tänker på debattartikeln i DN i lördags av KD:s Hägglund där han skriver att hans parti för fram kristna värden såsom förvaltarskapet. Det konstiga är att hela artikeln handlar om pengar, familjevärderingar samt brott och straff. Inte ett ord om klimatförändringen! Hur lyckas man använda ordet ”förvaltarskap” utan att ens snudda vid ämnet? Så är ju inte KD ett miljöparti direkt.
I Lutherhjälpens texter skriver Emma Gustafson om en kille hon mött i Nicaragua som är ”en av de exkluderade i vårt globala system där ekonomisk tillväxt är den heliga kon och där humana perspektiv ofta glöms bort.” Bra skrivet och idag hade hon säkert lagt till hur vi också glömmer skapelseperspektiven då vi utarbetar våra ekonomiska modeller. Det är skrivet för 11 år sedan och situationen har bara förvärrats. Vi lever med ett ekonomiskt system som utarmar Moder Jord och som stänger inne alltfler i fattigdom. Hur ska vi finna fram till ett rimligt ekonomiskt system? Det behövs många som tänker kring detta för tiden är knapp.

>Borlänge på G!

>I går fick jag föreläsa i Borlänge för alla de anställda i pastoratet 80-90 personer. Det var riktigt roligt och det kändes som om vi delade samma grund. Att få komma till Torsångs kyrka var ju något alldeles särskilt i sig. Stora Tuna gick ju inte av för hackor den heller. Den lokale prästen Mattias Rådbo hade gjort ett gott jobb med morgonens andakt då medarbetare musicerade tillsammans, fint!